Wrześniowy lipień Redy


Dawno nie byłem na rybach a tym bardziej nad Redą. Dużym zaskoczeniem był jej dzisiejszy stan po ostatnich opadach deszczu, czyli niska i wręcz krystaliczna woda, o ile Reda kiedykolwiek ma taką barwę.  Typowe bursztynowe zabarwienie, potęgowane pierwszymi barwami jesieni i bezwietrzny, słoneczny dzień, wszystko to zachęcało do wędkowania. No prawie wszystko, bo pierwszym napotkanym wędkarzem był mały, rozbiegany  nerwowy człowieczek, który pospiesznie zmierzając w moją stronę, już z oddali wołając pytał czy są trocie. Na chwilę zatrzymując się nawiązałem rozmowę, jednak gdy usłyszłem tekst:
- Wie Pan, wczoraj szwagier połowił piękne lipienie koło komina, takie 40 - 45 cm, wędziliśmy, ale są niesmaczne, już miałem dość nowej znajomości. Pozostało jeszcze pogodzić się z widokiem troci dotkniętej UDN, podobnie jak w poprzednich sezonach i praktycznie mogłem cieszyć się lipieniami.


Tegoroczna troć, dotknięta UDN

Na szczęście sporo okazałych lipieni przetrwało wiosenny i letni sezon, ale po wyżej cytowanej rozmowie długo nie napiszę o ich miejscówka i przynętach na jakie łowię. Krótko mówiąc dzień zaczął się od czterdziestaka i taką rybą zakończyłem też wędkowanie. W sumie osiem lipieni, takie okołowymiarowe, ale wypasione, grube i w doskonałej kondycji. Jak na początek sezonu całkiem nieźle, zważywszy, że udało mi się odwiedzić zaledwie kilka miejscówek. Ryby jeszcze chodzą pojedynczo, ale prawdziwy czas lipieni dopiero nadchodzi ... połamania kija a ości w gardle życzę amatorom lipienowej wędzonki.

W tym miejscu ponawiam apel do władz Zarządu Okręgu Gdańsk PZW o radykalne zmniejszenie limitów lipienia z 3 sztuk dziennie, do kilku sztuk rocznie oraz o zmianę sposobu wypełniania rejestrów połowu.

Instrukcja wypełniania rejestru połowu, w Okręgu Gdańsk, nie nakłada obowiązku natychmiastowego wpisu złowionej ryby łososiowatej a wręcz nakłania do kłusownictwa wędkarskiego, podając:
REJESTR POŁOWU RYB w wodach okręgu gdańskiego PZW
3. Instrukcja Wypełniania Rejestru
a) Rubryki „Data” i „Numer łowiska” wypełniamy przed rozpoczęciem wędkowania.
b) Wszystkie pozostałe dane, wypełniamy po zakończeniu wędkowania ( w domyśle w domu)  ... czyli nie wypełniamy i hajda nad rzeką po kolejne lipienie. 

Kolegów zaś proszę o rozsądek w ilości zabieranych z rzeki lipieni ...



Polecam również wędzone lipienie przekąsić grzybkiem z octu.


Lipień 40 cm, na koniec wędkowania