Co nad Redą fruwa


Na zdjęciu powyżej Subimago Cloeon z grupy simile. W Polsce w tej grupie występują dwa gatunki - Cloeon simile i Cloeon praetextum - jednak ten drugi to species inquirenda (gatunek, którego oznaczenie jest wątpliwe i wymaga dalszych badań), więc całą grupę można traktować jako takson zbiorczy.

Miałem się dobrać do miejscowych pstrągów jednak ledwie zdążyłem rozejrzeć się nad wodą zaczął padać deszcz. Jętki wyleciało jak na lekarstwo a zbiórek było jeszcze mniej. Ustawiłem się w nurcie, pod parasolem liści pobliskiego drzewa by choć samemu zebrać kilka owadów i przyjrzeć się co nad Redą fruwa. Nie mam takiej wprawy jak pstrągi to i efekty nie były obfite. Jednak jak widać wylatują różne gatunki jętki i wszystkie zbierane są przez ryby ... no może nie w takim dniu jak dziś.

Większość z nas traktuje jętki jako majowy stymulator pstrągów. Przyglądamy się w im w locie, dostrzegamy odcień dobierając własna imitację. Jednak to bardzo piękne owady a różne oświetlenie zależne od pory dnia dopiero ujawnia ich zmienne barwy. Szczególnie gdy mamy możliwość spojrzeć obiektywem kamery, który w powiększeniu osłania subtelne detale owada. Wczoraj pisałem o szaro - oliwkowych jętkach uznając je za gatunek odmienny niż Ephemera vulgata. Dziś widząc je w zbliżeniu i świetle innym niż latające w oddali owady nadal jestem skłonny tak twierdzić. To prawdopodobnie Jętka górska (Ephemera danica). 






Poniżej Ephemera vulgata, ze skrzydłami podświetlonymi promieniami zachodzącego słońca (fot. archiwum)